De ISO 9000-serie is uitgegroeid tot de standaard norm op het gebied van kwaliteitszorg. De norm ISO-9001 bestaat uit een aantal eisen waaraan een organisatie dient te voldoen. Deze eisen zijn zo opgesteld, dat ze de processen in de organisatie inzichtelijk en gemakkelijk beheersbaar en bestuurbaar maken. Het ISO-9001 certificaat wordt daarom steeds meer door klanten geëist om de zekerheid te hebben dat er een kwaliteitsorganisatie achter het gekochte product of dienst staat.
Belangrijke onderdelen bij een ISO-9001 certificering zijn:
De voordelen van een ISO-9001 certificering zijn o.a. het verhogen van de klanttevredenheid, inzicht in prestaties, kosten besparen, duidelijkheid in taken en bevoegdheden en bewijs van kwaliteit naar klanten en opdrachtgevers.
- Het vaststellen van visie, beleid en strategische doelstellingen.
- In kaart brengen van het realisatieproces.
- Toewijzing van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
- Uitvoering, registratie en analyse van tussentijdse controles.
- Afhandeling van fouten en klachten.
- Continue verbetering.
- Uitvoering van interne audits.
- Uitvoering van analyses.